Trendek, technológiák, fogyasztói szokások - amit a mobilfizetés világáról tudni érdemes.

Digitális forradalom a pénzügyi szektorban

2016/03/07. - írta: Mobilpénztárca

Csütörtökön tartották az E-Banking Summit 2016 elnevezésű nagyszabású konferenciát Budapesten, ahol a banki, pénzügyi terület szinte valamennyi aktuális témájáról hangzottak el előadások. Ez alapján úgy tűnik, hogy a következő évek még inkább a digitalizáció jegyében telnek, és alaposan megváltozik majd, ahogyan a fogyasztók a pénzüket kezelik. Természetesen a mobilfizetés témakör sem maradhatott el, egy fontos bejelentés is elhangzott.

 
A Mobilfizetés Blog is ott lehetett a legjelentősebb hazai banki informatikai konferencián, az E-Banking Summiton idén. Az idei előadások sorát rögtön egy olyan prezentációval kezdték, amelyben a gamificationről esett szó, vagyis arról, hogy a felhasználók motiválása érdekében egyre inkább játékossá, élményszerűbbé kell tenni a bankolást. Erről Pogátsnik Béla, az Abylon Consulting ügyvezetője beszélt, hozzátéve, hogy a játékosítás a vállalkozások életében először a vásárlói hűség megtartásának eszközeként jelent meg, de mára az üzleti gamification a dolgozói elkötelezettség növelésének egyik legjobb eszközévé vált.

Okosítás

Részben ehhez a témához is kapcsolódott egy másik érdekes előadás a Cardinal Kft. képviselőjétől, Gyimesi István fejlesztési vezetőtől, aki az okos bankolás terjedéséről beszélt. Előadásában azt hangsúlyozta, hogy a jövő bankjainak újszerű megoldásokkal kell támogatnia a felhasználókat. Olyan felületekre számíthatunk majd, amely például segíti a hiányos pénzügyi ismeretekkel rendelkező felhasználókat, hogy bátrabbak legyenek, emellett visszahozza azt a személyes jelleget, amit még akkoriban kaptak az emberek, amikor személyesen jártak be a bankfiókba tanácsokért. Ennek érdekében interaktív felületen mesélik majd el a pénzügyi folyamatokat, oktatják majd a felhasználókat. Egy átutalási képernyő nem néhány unalmas mezőből áll majd, hanem látható lesz például, hogy hogyan zajlik egy SEPA-utalás folyamata, milyen költségekkel kell számolni. Az egésznek a működése leginkább egy autó navigációs eszközéhez hasonlít majd, az oktatóeszközök ráadásul egymáshoz kapcsolhatók lesznek, így remélhetőleg jelentősen javulni fog a felhasználók pénzügyekkel kapcsolatos ismerete.

Digitális konvergencia a banki értékesítésben

A nap során több előadó is foglalkozott a banki értékesítés megváltozásával. E téma kapcsán a digitális és a fizikai sales konvergenciáját hangsúlyozták. Szóba került egy fontos, CEO-k körében végzett kutatás is, ami alapján a digitális transzformáció abszolút prioritás. Ráadásul az ügyfelek 88 százaléka ma már online keresi a banki termékeket, 78 százalékuk 3,5 órát tölt hitelkártyákról való tájékozódással, 62 százalékuk 11,5 órán át informálódik a jelzáloghitelek kapcsán, mielőtt ilyen terméket venne igénybe.

Emellett a leendő adósokat és hitelezőket (befektetőket) összehozó alternatív hitelezők is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a hitelezési piacból, 2014-ben már 5,5 milliárd dollárt hiteleztek Amerikában az ilyen, úgynevezett P2P (peer-to-peer), azaz a hitelezők és adósok összepárosításán alapuló hitelezési platformokon keresztül, és 2025-re 150 milliárd dollárra nőhet az amerikai P2P hitelezési piac. Példaként említették, hogy a Lending Club platformon keresztül 2007 óta már 16 milliárd dollárnyi hitelszerződés jött létre, és csak tavaly egyetlen negyedévben 2,58 milliárd szerződést kötöttek így.

Az azonnali fizetési megoldásoké a jövő


 A Capsys képviseletében Szeles Zoltán az azonnali fizetési rendszerek bevezetésével foglalkozott. Elmondása szerint ezek makrogazdasági hatása egyértelműen pozitív, hiszen segít csökkenteni a fekete- és szürkegazdaságra jellemző pénzmozgásokat, ráadásul innovatív és gyors, arról nem is beszélve, hogy csökkenti a készpénzhasználat kibocsátási költségét. Az előadó azt mondta, hogy néhány éven belül szinte minden országban győzedelmeskedni fog az azonnali fizetés. Néhány ezredmásodpercen belül teljesülnie kell majd a műveleteknek, úgy ahogyan például a mobiltárcás fizetés esetében is lehetséges. 

mobilfizetes_thinkstockphotos-510010638.jpgMobilfizetés teréről érkezett a nap bejelentése

A nap végén Kóka János, a Cellum-csoport elnök-vezérigazgatója lépett a pódiumra, és a digitális banki megoldások konvergenciájáról beszélt. Azt hangoztatta, hogy a fogyasztók hagyományosan egy bankfiókban egyszerre juthatnak hozzá különféle pénzügyi szolgáltatásokhoz, míg ha a digitális lehetőségeket nézzük, a szolgáltatások piaca már kevésbé egységes. Általában minden egyes funkció – például a bankolás, mobilfizetés, befektetések kezelése, ATM-keresés, mobilparkolás – csak külön-külön alkalmazásban érhető el. Ez a digitális széttöredezettség szerinte rontja a felhasználói élményt, hosszú távon árt a pénzintézeteknek, ezért a jövő egyértelműen az, hogy egy alkalmazásban legyen minden banki és fizetési megoldás.Kóka bejelentette, hogy a helyzet javítása érdekében a Cellum stratégiai együttműködést kezdeményezett vezető nemzetközi elektronikus banki megoldásokat kínáló cégekkel, sőt a vállalat már megállapodást kötött két pénzügyi technológiai partnerrel is: a kelet-közép-európai NF Innovával és a magyar E-Grouppal. Az együttműködések célja, hogy egységes csomagban kínáljanak a bankok és egyéb pénzintézetek számára elektronikus banki és mobilfizetési szolgáltatásokat. A konferencián Kóka János elmondta, hogy a Cellum szélesíteni kívánja partneri körét, hogy más piacokon is hasonló integrált megoldásokat kínálhasson. Az egységes megoldásnak köszönhetően ugyanazon a felületen kezelhetjük majd a bankszámláinkat, nézhetjük meg a számlaműveleteinket, végezhetünk átutalásokat, állíthatjuk a kártyalimitet, kereshetünk ATM-et, vagy végezhetünk akár befektetési tevékenységet is, de például a boltban vagy taxiban is tudunk majd vele azonnali fizetést végezni, tehát real-time fizetésre is alkalmas lesz. Ez utóbbi jóval egyszerűbben működik majd, mint egy NFC-s fizetés, amihez először is SIM-kártya csere, egy applikáció letöltés, banki regisztráció, szerződéskötés, és sok egyéb előkészület kell, ami akár egy hetet is igénybe vehet.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mobilfizetes.blog.hu/api/trackback/id/tr828452088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása