Tizenkét európai országban, köztük hazánkban is lehetővé válik az ujjlenyomattal és szelfivel történő azonosítást követő fizetés, aminek köszönhetően végre elfelejthetjük a netes vásárlásokra jellemző jelszavakat és ilyenkor kitöltendő időrabló űrlapokat. Megkérdeztük a MasterCard céget, mit érdemes erről tudni, illetve ami ennek kapcsán bennünk felmerült.
A MasterCard a közelmúltban jelentette be, hogy 12 európai országban –Magyarországon kívül az Egyesült Királyságban, Ausztriában, Belgiumban, Csehországban, Dániában, Finnországban, Németországban, Hollandiában, Norvégiában, Spanyolországban és Svédországban – elindította új, biometrikus azonosításra épülő szolgáltatását. A MasterCard Identity Check Mobile nevű alkalmazásnak köszönhetően ezentúl nem szükséges jelszó sem a kártyabirtokos személyazonosságának ellenőrzéséhez, így egyszerűsödik az internetes vásárlás. Ha minden jól megy, 2017-ben világszerte is elérhető lesz az alkalmazás, amelynek használatával elfelejthetjük végre az űrlapokat is a netes vásárlások során. Elég lesz az okostelefon ujjlenyomat-szkennerét használni, vagy éppen egy szelfit készíteni. Ez az e-kereskedők számára is új lehetőséget hozhat, a jelenleg használatos személyazonosságot ellenőrző módszerek ugyanis gyakran elijesztik a vásárlókat a hosszas procedúra miatt. A jelszavakkal történő bejelentkezés esetenként időigényes lehet, ami elveheti a vevő kedvét a vásárlástól, ha pedig helytelen a jelszó, sikertelen lesz a tranzakció.
Az alkalmazás európai elindítását számos kutatás és tesztelés előzte meg. A Mastercard új, Impact of Innovation kutatása is azt támasztja alá, hogy a fogyasztók szívesen vennék igénybe a biometrikus azonosítást a vásárlás során.
Na de nézzük mindezt a gyakorlati oldalról! A bejelentés kapcsán szerettük volna tisztábban látni, hogy az új szolgáltatást pontosan hogyan tudják igénybe venni a felhasználók. Mivel nem találtunk erre vonatkozóan nyilvános adatokat, ezért e-mailben tettünk fel kérdéseket a MasterCardnak, hogy további exkluzív információkkal szolgálhassunk a Mobilfizetés blog olvasói számára. A válaszokat megkaptuk, alább olvashatjátok őket:
- A felhasználó a vásárlás során konkrétan hogyan kezdeményezheti, hogy a MasterCard Identity Checkkel hagyja jóvá a fizetést? Lesz erre egy külön gomb?
- Miután az igénylést követően a felhasználó megkapta a bankjától az aktivációs kódot, letöltheti a MasterCard Identity Check mobilapplikációt, és vásárolhat vele az online üzletekben. Az applikáció önmagában is működhet, de a bankok integrálhatják azt saját alkalmazásaikba is. Amikor a felhasználó rákattint a "pay (fizetés)" gombra, a telefonon felugrik egy értesítés, valamint egy link, amellyel meg tudja nyitni az alkalmazást. Ezután ellenőrizheti a fizetési adatait, és magát egy szelfivel vagy egy ujjlenyomattal igazolva befejezheti a fizetést.
- Hány másodperccel gyorsabb egy szelfi elkészítésével zajló fizetés ahhoz képest, hogy valaki bepötyög egy négy számjegyű kódot? Ez tényleg gyorsabb?
- Jelenleg a Mastercard arra összpontosít, hogy online környezetben alkalmazzák a felhasználók a biometrikus hitelesítést, de a jövőre nézve az az elképzelés, hogy a boltokban is használható lesz.
Nem az az elsődleges, hogy hány másodperccel rövidebb a biometrikus azonosítás, inkább a felhasználói élmény a meghatározó, az, hogy mennyivel egyszerűbb ujjlenyomattal vagy szelfivel fizetni, mint jelszóval. A jelszó olyan azonosító, amit a felhasználó tud, vagyis nem olyan egyedi adat, amely a felhasználóra jellemző. A Mastercardnál hiszünk abban, hogy ha a felhasználókat egyedi jellemzőik alapján azonosítjuk, a fizetés egyszerűbb és még biztonságosabb lesz.
- Kapcsolódik-e a fejlesztés a MasterPasshoz, vagy attól teljesen független megoldásról van szó?
- Pillanatnyilag független megoldásról van szó, de más (banki) applikációk részét is képezheti az alkalmazás.
- Hogyan kötik a biometrikus adatainkat a kártyánkhoz?
- A biometrikus adat nem kapcsolódik a kártyához. Amikor a felhasználó rákattint a "pay (fizetés)" gombra, a telefonon felugrik egy értesítés, valamint egy link, amellyel meg tudja nyitni az alkalmazást.
- A kereskedők hogyan csatlakozhatnak a megoldáshoz? Vannak már Magyarországon csatlakozott partnerek?
- A szolgáltatás a bankokon keresztül lesz elérhető.
- Hány felhasználó csatlakozására számít a MasterCard Magyarországról?
- Az alkalmazás nagyon sikeres volt azokban az országokban, ahol azt tesztelték. Hollandiában például 750 kártyabirtokos próbálhatta ki ezeket a biometrikus hitelesítési megoldásokat. A hat hónapos tesztidőszakot követően tízből kilenc résztvevő jelezte, hogy lecserélné a jelszavait. Ezen tapasztalatok alapján arra számítunk, hogy nagy érdeklődés lesz Magyarországon is, de jelen pillanatban nem tudunk számszerű előrejelzést adni.
- Idővel kötelező lesz az újfajta technológia használata, vagy megmarad alternatívaként a CVC kódok használata, a hagyományos online kártyás fizetés?
- Jelenleg ez egy alternatíva, amely egyszerűbbé teszi az online fizetési élményt, miközben javítja a biztonságot.
- Hogyan kerülik el a szelfis fizetésnél, hogy egy ikertesó fizetést végezhessen a testvére nevében?Illetve nem ad-e visszaélésre lehetőséget az, hogy egy alvó (eszméletlen, vagy akár halott) ember ujjával ezentúl fizetést lehet végezni? Ezt hogyan próbálja kikerülni a rendszer?
- A felhasználó azonosításakor nem csak egyfajta módszert vagy biometrikus jellemzőt használunk. Tudjuk, hogy egyik eljárás sem „csodafegyver”, ezért többszintű azonosítással dolgozunk. Magát a készüléket is azonosítani tudjuk, és ellenőrizzük, hogy a vásárlás helyszíne összhangban van-e a felhasználó jellemző tartózkodási helyével. A vásárlói magatartást is elemezzük, azért, hogy meggyőződjünk arról, hogy a telefonnal minden rendben van, nem tulajdonították-e el. Folyamatosan használjuk ezeket a védelmi szinteket, biztosítva, hogy a fogyasztók számára zökkenőmentes legyen a fizetés.
12 országban vált elérhetővé a szolgáltatás, köztük Magyarországon
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.