Trendek, technológiák, fogyasztói szokások - amit a mobilfizetés világáról tudni érdemes.

Itthon még várat magára a nagy áttörés, de már megjelentek az első fecskék: végre kiváltják a mobilkuponok a hűségkártyákat

2016/07/11. - írta: Mobilpénztárca

Kevés dolog bosszantóbb annál, mint amikor azért nem sikerül igénybe venni valamilyen árkedvezményt, egy jó lehetőséget egy üzletben, mert otthon maradt a hűségkártyánk, amit már csak azért sem tartunk magunknál mindig, mert így is rengeteg kártyával van teletömve a pénztárcánk. Így viszont nem kerül rá a hűségpont, illetve nem tudjuk azt levásárolni. Lenne pedig megoldás a hűségkártyák fizikai kártyamentesítésére, és van is már néhány olyan kereskedő, amelyik él ezzel.

Amikor e sorokat írom, a következő dolgok lapulnak a pénztárcámban: Decathlon hűségkártya; Axa hűségkártya; Coffee heaven kedvezménykártya; Tesco klubkártya; Café Frei pontgyűjtőkártya; Hervis kártya; DM-kártya; MÚOSZ újságíró-igazolvány; vezetői engedély (jogosítvány); lakcímkártya; TB-kártya; Európai Egészségbiztosítási Kártya; Eurodiscount kedvezménykártya; postai meghatalmazáskártyák; adókártya; BKV papír alapú (!) jegyek; SMART kártya (Shell, McDonald's és más partnerek pontgyűjtője); IKEA Family kártya; Life1 sportklub belépőkártya; Supershop kártya (OBI, Spar, Budapest Taxi stb.); Paypass-os betéti kártya magánbankszámlához; dombornyomott hitelkártya; Sportkártya; MOL tankolókártya; MOL pontgyűjtő kártya; 2 könyvtári olvasójegy; METRO áruház kártya; Oxygen Wellness belépőkártya; Mediline vip ügyfélkártya; Alma Gyógyszertár hűségkártya; Aldi vásárlói igazolvány; E.ON jutalomkártya; Penny Fan Game hűségkártya; Praktiker Plusz hűségkártya; névjegykártyák; pénz; ja és az autó forgalmi engedélye a zöldkártyával.

Hosszan soroltam, talán az olvasó nem is tudja elképzelni, hogyan férhet el ennyi kártya egy pénztárcában. (Megsúgom: nehezen, pedig egy nagy tárcáról van szó, sok-sok zsebbel. De például az MKB Egészségpénztár kártyája már nem is fér el benne, és a céges belépőt is inkább a táskámban cipelem. Holott technikailag egyébként annak se lenne akadálya, hogy a belépőkártyák adatait egy NFC-s telefonban tároljuk le.)

Szomorú, de a fent felsorolt kártyakibocsátók közül alig akad olyan Magyarországon, amelyik mostanra felismerte volna, hogy a XXI. században jogos elvárás lenne, hogy a pénztárcánkat tehermentesítsük ettől a kártyahalomtól. A fentiek közül csak két plasztik váltható ki jelenleg digitális megoldás segítségével: a Supershop-kártyának van már régebb óta NFC-s (mobiltárcás) változata, amelyet használva akár otthon is hagyhatjuk a hagyományos Supershopot.

A másik kezdeményezés pedig a DM-é (Drogerie Markt), amely nemrégiben rukkolt elő egy új, saját fejlesztésű applikációval.

Kipróbáltuk, nagyon jó! 

A meglévő DM-kártya vonalkódját az applikációval első alkalommal gyorsan be lehet szkennelni (ha valamiért ez nem sikerül, akkor kézzel is megadhatjuk a kártyaszámot), ezután bekéri a PIN-kódot, a születési dátumot, majd máris digitális módon gyűjthetem a pontokat. Elegendő, ha a nálam lévő telefonban az applikációt elindítom és a képernyőn megjelenő vonalkódot érintem az üzletben a leolvasóhoz. Ráadásul a programban láthatom a jelenlegi pontegyenlegemet, és azt, hogy milyen kedvezményeket vehetek igénybe jelenleg. Ezenkívül egyéb marketinges információkat is megtalálhatok, például belelapozhatok a cég márkamagazinjába,vagy megkereshetem a számomra legközelebbi üzletet. És akkor arról még nem beszéltem, hogy a DM az offline kártyás megoldáshoz képest plusz kedvezményekkel is motivál a mobilos applikációja használatára. Az iOS-re (iPhone-ra) és Androidra is elérhető program nagyszerűsége egyébként annak egyszerűségében rejlik.

Az, hogy mennyire lesz sikeres, még ezután fog eldőlni, a DM mindenesetre elég nagy kampányt szervezett rá, így feltételezhető, hogy sokan értesülnek az alábbi képen is látható applikációról, és ez hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarországon egyre több követőjük legyen, más kereskedelmi láncok is bevezessék a mobilkuponokat.

Mindenesetre most egy kártyát máris kivehetek a pénztárcámból, a DM pedig ezentúl mentesíti magát attól, hogy a kártyákat ténylegesen is le kelljen gyártania. Ezzel a környezet terhelése is csökken, arról nem beszélve, hogy ha eddig még nem volt hűségkártyám, akkor a regisztrációt is pillanatok alatt el lehet végezni digitálisan, a telefonról, tehát nem kell a kártyát postázni, a gyártásra és kiküldésre várakozni, a pontgyűjtés percek alatt elkezdődhet.

dm_app.jpg

A fizikai kártyákat és papírkuponokat végre el kellene felejteni

Semmilyen érv nem szól ma már a hagyományos kártyák mellett, hiszen az okostelefonok elterjedtsége rendkívül magas. Esetleg annak a vásárlói körnek, amelynek még nincs okostelefonja, opcionálisan meghagyható a régi kártyás megoldás, de bele kellene végre állni a történetbe. Valahogy úgy, ahogy a DM is tette.

Kíváncsian várjuk, hogy például a Starbucks mikor vezeti be Magyarországon, hogy telefont is használni lehessen a kasszánál. Egy kedves kolléga ugyanis nemrégiben életében először betért egy Starbucksba, ahol nem is az igénytelen papírpoharakon döbbent meg leginkább, hanem azon, hogy még a kuponjaik is papír alapúak. Pedig a Starbucks az Amerikai Egyesült Államokban kész, működő applikációval rendelkezik, amit csak lokalizálni kellene a magyar piacra. Ráadásul ha már elkészült egy ilyen appjuk, onnantól csak egyetlen lépés lenne, hogy kibővítsék mobilfizetési funkcióval.

A kolléga egyébként azt is mesélte, hogy a sorban előtte álló lány arra panaszkodott, hogy otthon felejtette a kuponját, így bukta az aktuális akciót. A rossz példák sorát egyébként nyugodtan kibővíthetnénk a McDonald's-zal is, amelyik ma is szórólapként, postán terjeszti a kuponjait, ami óriási környezetszennyezés, és erőforrás-pazarlás. Pedig ha a SMART-kártyákat mobilba ültetnék be, mindenki ismerhetné a pillanatnyi pontegyenlegét és az aktuális akciókról értesülhetne. A gyorséttermes cég pedig végre nem tűnne ódivatúnak amiatt, hogy ragaszkodik a papírhoz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mobilfizetes.blog.hu/api/trackback/id/tr278880512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása