Trendek, technológiák, fogyasztói szokások - amit a mobilfizetés világáról tudni érdemes.

Megszűnhetnek a kasszák a kiskereskedelemben

2016/12/12. - írta: Mobilpénztárca

Jó hír a cégeknek, rossz hír a munkavállalóknak: kevesebb pénztárosra lesz majd szükség, miközben valószínűleg a fogyasztóknak is tetszeni fog az újdonság, hiszen a jövőben megúszhatják a kényelmetlen, sokszor hosszadalmas sorban állást a fizetésnél. A jövőben nem is lesz olyan, hogy pénztár, megvalósult ugyanis az első olyan üzlet az Egyesült Államokban, ahol a megvenni kívánt termékeket egyszerűen csak a bevásárlószatyorba kell tenni, majd elhagyható a bolt. Mindehhez a világ egyik legnagyobb netes kereskedőjének, az Amazonnak is köze van.

chef-kitchen-desktop_v523327237.jpgBár eddig is számtalan kísérlet volt a vásárlási folyamat megreformálására - Magyarországon például a Tescóban és az IKEA-ban is működik már önkiszolgáló kassza, ahol a vásárló magának fizetheti ki a megvásárolni kívánt tételeket, és ugyanígy önkiszolgáló jelleggel lehet üzemanyagot is vásárolni az Auchan benzinkútjainál is, sőt egyre több Tesco áruházban jelenik meg a Scan&Shop nevű megoldás, amelynek lényege, hogy egy bevásárlókosárra tehető eszköz segítségével a vásárlók a kosárba helyezés előtt beolvashatják a megvenni kívánt portékák vonalkódját, majd a vásárlás közben a készüléken láthatják az elköltött, és az akciók révén megtakarított pénzösszeget, a vevők a vásárlást ezek után után pedig az önkiszolgáló pénztáraknál ki- és bepakolás nélkül, a szkenner által generált vonalkód beolvasásával fizethetik ki – az internetes kereskedőként ismert Amazon legújabb újítása ezeknél is lényegesen tovább megy.

 A napokban adták át ugyanis az első Amazon Go élelmiszerüzletet, amely ugyan egyelőre csak tesztfázisban működik – azaz még nem mindenki, csak a netes kereskedőcég munkavállalói használhatják –, de lényege, hogy az egész vásárlás teljesen automatizálható. A vásárlónak egyszerűen le kell emelnie a polcra kihelyezett termékeket és be kell tennie a táskába, a rendszer pedig szenzorok segítségével figyeli a megvenni kívánt termékek fajtáját és mennyiségét, a boltból történő távozáskor pedig egyszerűen, teljesen automatikusan leemelik az összeget, anélkül, hogy sorba kellene állni. Mindezt kamerák és szenzorok, azaz gépi látás, deep learning és egy, az Amazon által fejlesztett mobilapp teszi valósággá.

Az Amazon az egészet „csak kisétálsz a boltból” (Just Walk Out Shopping) vásárlási élményként emlegeti, amihez Amazon Go appra, és egy megfelelő technológiával ellátott boltra van szükség. A vásárló, amikor belép az üzletbe, az applikációban megjelenő QR-kód segítségével azonosítja be magát. Ezután a telefonra már nincs is szükség, mivel minden termék ezután bekerül a vásárlási listára. A technológiát bemutató videofelvételen az is látszik, hogy a termékeket akár vissza is lehet tenni a polcra. Ilyenkor a rendszer a visszahelyezett áruk árával természetesen nem terheli meg a vásárló számláját. A vásárlás összege egyébként a mobilapplikációban is látható, ellenőrizhető. A terhelés az Amazon fiókra történik.

Az első ilyen élelmiszerüzlet Seattle-ben működik, és 2017-től már nem csak az Amazon alkalmazottai, hanem az Amazon fiókkal és Amazon Go applikációval rendelkező nagyközönség is tud majd ott „shoppingolni” sorban állás nélkül.

Valószínűleg egyébként nem ez lesz az egyetlen üzlethelyisége az Amazonnak, ugyanis a sajtó azt is megírta, hogy van egy másik ingatlanja is, amit feltehetőleg azonos célból vettek. Vagyis az Amazonnak komolyabb tervei is vannak ezzel az innovatív megoldással.

Már csak az lesz a kérdés, hogy ha a projekt idővel átszivárog Magyarországra is (erről egyelőre nincs hír, és valószínűleg odébb van), akkor a munka nélkül maradó pénztárosok mennek-e majd tüntetni, ahogyan az Uber megjelenésekor a taxisok tették. Vagy a pénztárosok már most jó előre felkészülnek és átképzik magukat mondjuk robotprogramozóra, amire biztosan nagy szükség lesz a következő időszakban. Az nem kérdés, hogy az Amazon idővel az árufeltöltési folyamatot is automatizálni fogja, hiszen a cég korábban már drónos termékkiszállítással is kísérletezett.

Frissítés: egy olvasónk Facebook-oldalunkon jelezte: egy svéd kereskedő már beelőzte az Amazont.

Ha érdekel a téma, akkor az Amazon oldalán is olvashatsz róla.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mobilfizetes.blog.hu/api/trackback/id/tr1312042101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2016.12.13. 09:37:51

Ne is vegyük észre, hogy fizetünk - annál többet fogunk költeni.

Hosztoló 2016.12.13. 16:47:47

@Terézágyú:

Ez igaz. De:

- Mester! Mi a legfontosabb dolog a jellem fejlődéséhez?
- Tudatosság!
- És mi az első három legfontosabb dolog?
-Tudatosság! Tudatosság! Tudatosság!

dunántúli gyerek 2016.12.13. 16:47:58

Az USA-n túl már 10 éve is volt ilyen bolt, de nem trjedt el, ahogy ez se fog...egyhamar.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.12.13. 18:19:22

Annyira tetszik a rejtett izgalom a mai az írás mögött rejtezik. Főleg az ironikus kis megjegezés a végén. Kit érdekel ha egy csomó ember elveszíti a munkáját amíg te ilyen felhőtlenül jól érzed magad.