Trendek, technológiák, fogyasztói szokások - amit a mobilfizetés világáról tudni érdemes.

Kérdőjelekkel indul a Nemzeti Mobilfizetés

2013/04/05. - írta: Mobilpénztárca

Ősszel elvileg elindul a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer, amellyel a közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások, így a parkolás, az autópálya-használat, a városi közösségi, a helyközi és a vasúti közlekedés válik mobilfizetéssel elérhetővé - jelentette be a rendszert megvalósító, 100 százalékos állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. március végén. Persze szép számmal akadnak kérdőjelek a programmal kapcsolatban...

A hivatalos tájékoztatás szerint a szolgáltatás 2013. szeptember 30-án a parkolás és az autópálya-díj fizetés lehetőségével indul. A rendszer az ország teljes területén, minden fizető parkolási övezetben biztosítja majd a mobilparkolás lehetőségét. A következő fejlesztési fázisban, 2014-2017-ben a többi közlekedési közszolgáltatás, tehát a városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai is elérhetőek lesznek az egységes rendszeren keresztül.mfr.jpg
    
Börzsei Tibor, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója közleményben hangsúlyozta, hogy a zrt. kizárólag közszolgáltatások mobilfizetéssel történő elérését biztosítja, és a hangsúly a közszolgáltatáson van, ez indokolja ugyanis az egységes rendszer bevezetését. A rendszert működtető társaság ugyanakkor együttműködik a mobilfizetési piac szereplőivel. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. leendő partnereinek tekinti a mobilfizetési szolgáltatókat és a mobilszolgáltatókat is, de a bankokkal is együtt fog működni.
    
A rendszer indulását követően a jelenlegi mobilfizetési piac szereplői, mint viszontértékesítők részt vehetnek a zrt. ügyfeleinek kiszolgálásában. A rendszerhez bárki csatlakozhat viszontértékesítőként, tehát a jelenlegi mobilfizetési piaci szereplők mellett további szolgáltatók belépésére is lehetőség lesz.

A parkolási üzemeltetők a jövőben kizárólag a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel állnak majd szerződéses viszonyban. A zrt. szolgáltató partnere lesz az Állami Autópálya Kezelő Zrt., később pedig a fővárosi és vidéki közösségi közlekedési cégek valamint a helyközi közösségi közszolgáltatók is. Az ügyfelek a már megszokott módon a mobilvásárlási piac eddigi szereplőin keresztül is igénybe vehetik a mobilfizetési szolgáltatásokat, de lehetőségük lesz közvetlenül is szerződést kötni a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel.
    
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által felszámított tranzakciós díjak mértékét kormányrendelet szabályozza, amely szerint parkolás esetén bruttó 50 forint, autópálya-matrica vásárlás esetén bruttó 80 forint díj fizetendő, amennyiben az ügyfél közvetlenül köt szerződést.  A rendszer által nyújtott szolgáltatások bármilyen típusú és tudású mobiltelefonról elérhetőek lesznek, a mobilvásárlásokat telefonhívással vagy SMS küldéssel is lehet majd intézni. Okostelefont használók díjmentesen letölthetik majd a mobilfizetési alkalmazást.
    
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-t 250 millió forintos alaptőkével hozták létre, ennek az összegnek az alapítástól mostanáig körülbelül a felét kapta meg. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer teljes felépítésének költségvetését a közbeszerzési eljárások lezárását követően hozzák nyilvánosságra. A zrt. a mobilvásárlások után forgalmi jutalékban és tranzakciós díjbevételben részesül, amit kormányrendelet szabályoz, e bevételekből fedezi működési költségeit.

Az Országgyűlés még 2011. december 23-án döntött az egységes mobilfizetési rendszer kialakításáról, az elfogadott jogszabály sarkalatos törvénynek minősül. A kormány tavaly decemberben fogadta el a részszabályokat tartalmazó rendeletet.

Még nincsenek új szolgáltatások

A következő fejlesztési fázisban, 2014-2017 között a többi közlekedési közszolgáltatás, tehát a városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai is elérhetőek lesznek a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül. – Ezzel Magyarországon egy intelligens és példaértékű modellt valósítunk meg, amely valóban a közlekedők érdekeit szolgálja azzal, hogy megkönnyíti mindennapjaikat – válaszolta újságírói kérdésre a vezérigazgató.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jövőre bármilyen tömegközlekedési eszközre lehet váltani jegyet mobillal, sorban állás nélkül. Ugyanakkor, idén új szolgáltatást még nem vezetnek be. A jelenlegi mobilfizetéssel foglalkozó rendszerek a cég tájékoztatása szerint nem szűnnek meg, hanem viszonteladóként működhetnek tovább – feltéve, hogy ez is megéri nekik.

Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy az állami rendszer nem lesz olcsóbb a felhasználóknak. A vezérigazgató is csak távlatokban tartja lehetségesnek a mobil fizetésért fizetendő díjak csökkenését. Ami nem is csoda, hiszen a cég a hírek szerint új rendszereket fejleszt, amelyek költségét ki kell termelni. – Abban bízunk, hogy olyan fejlesztéseket tudunk végrehajtani, amelyek növelik az ügyfelek és a tranzakciók számát, így csökkenthetőek lesznek az árak. Ez azonban valóban távlati cél, jelenleg az a fontos, hogy ne növekedjenek költségek – írják.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mobilfizetes.blog.hu/api/trackback/id/tr205196431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.