Trendek, technológiák, fogyasztói szokások - amit a mobilfizetés világáról tudni érdemes.

Ideje elfelejteni, amit a kereskedelemről és a bankszektorról eddig gondoltál

2016/10/14. - írta: Mobilpénztárca

A magyarok közel fele vásárolna a mobiltelefonjával – többek között ez is kiderül a Nielsen piacelemző cég most publikált globális kutatásának eredményeinek magyarországi adataiból. A nemzetközi felmérés emellett részletesen is foglalkozott a magyarok mobileszközökhöz fűződő viszonyával és kitért arra is, hogy hogyan alakítja át ezen készülékek használata a pénzforgalmat és az egész kereskedelmet.

mobile.pngA Nielsen felmérése szerint világszerte megváltoztatják a kereskedelmet, a vásárlástól a fizetés lebonyolításáig a mobiltelefonok. Nincs ez másképp Magyarországon sem, ahol a kutatás szerint szintén átalakul a kereskedelem annak következtében, hogy a fogyasztók egyre több célra használják a mobiljukat. Már minden harmadik magyar mobiltulajdonos szokta összehasonlítani különböző kereskedők árait és tízből hárman szereznek be termékekre vonatkozó információkat, ugyanennyien pedig azért tájékozódnak a neten, hogy minél jobban döntsenek vásárlásaikról. 

Európában gyorsabb

Ugyanakkor arra is fény derült, hogy a hazainál nagyobb ütemben terjed Európában a mobileszközök használata: tíz európai fogyasztóból ugyanis átlagosan több mint négyen keresik a legelőnyösebb árakat mobillal, és hasonló arányban tájékozódnak termékekről. Mobillal kutatják fel a fogyasztók a piacon elérhető kínálatot termékekből és szolgáltatásokból, kikeresik a számukra legelőnyösebb megoldást, az elérhető kuponokat vagy éppen árengedményeket. Azonkívül a világ akármelyik pontjáról egyre több terméket és szolgáltatást vásárolnak, a világon bármely pontján működő üzletből vagy cégtől.

Digitálisan fizetnénk ki a számlákat

A kutatás arra is kiterjedt, hogy a vásárlással és a pénzügyi lehetőségekkel kapcsolatban mit terveznek a fogyasztók. Például a mobil eszközzel rendelkező magyarok felében (50 százalék) él a szándék, hogy számlákat online egyenlítsen ki a megkérdezést követő hat hónap során. A válaszadó magyarok közel fele (49 százalék) tervezi, hogy vásárolni fog valamelyik mobilapplikációval. Honfitársaink közel egynegyede (24 százalék) pedig feltehetően fizet majd mobileszközzel kiskereskedelmi egységben vagy vendéglátó helyen.

2 milliárd olyan embert is elér majd a mobilfizetés, akik mostanáig nem használták a bankrendszert

Összesen hatvanhárom ország fogyasztóit kérdezték meg, akiknek válaszai előrevetítik, hogy átalakul a bank szektor is, vele pedig az áruk vagy szolgáltatások pénzbeli ellenértékének kiegyenlítése. Minden eddiginél több megtakarítási és fizetési forma jön létre. Ezek elérik azt - a becslések szerint - kétmilliárd embert is, akik egyelőre nem használták a bankrendszeret, vagyis a megtakarításaikat legfeljebb a párna alá dugták. Így a Nielsen szerint a pénzügyi lehetőségek forradalma egyre inkább meghatározza majd a fogyasztók költéseit a következő évek során. (Lásd erről korábbi bejegyzésünket, ahol bemutattuk, mi történik például Mianmarban.) 

Népszerűbb a mobilos egyenleglekérdezés, mint a banki átutalás

A felmérésből az is kiderült, hogy a mobil eszközökkel való bankolásnál az egyenleg lekérdezése (globális átlag 47 százalék) és a számlák kifizetése (42 százalék) jobban elterjedt, mint átutalás bankszámláról egy másikra (36 százalék). Ezek a számarányok azt mutatják, hogy a megkérdezés előtti hat hónap során a válaszadók hány százaléka hajtotta végre az adott műveletet. Magyarországon számlaegyenleget 40 százalék kérdezett le mobilkészülékkel, számlát 31 százalék egyenlített ki így, átutalás lehetőségével pedig 26 százalék élt hat hónap alatt.

A bankolás mobil eszközökkel történő terjedését főleg a biztonsággal kapcsolatos aggályok gátolják a globális válaszadók átlag 53 százaléka szemében. 31 százalék inkább személyesen szereti felkeresni a bankfiókját.

Ma már úgy tekintünk a mobilra, mint a vízre

Érdekes az is, hogy a felmérés szerint a mobileszközök ugyan nem feltétlenül szükségesek az életben maradáshoz, de a világ fogyasztóinak többsége (56 százalék) nélkülük elképzelhetetlennek tartja az életét. Szintén a válaszadók nagyobb része (53 százalék) mondta azt, hogy feszültté válik, ha mobil készüléke nincs kéznél.

Különösen a millenniumi generációt, az 1980 és 2000 között születetteket tekinthetjük a mobil vásárlási, bankolási és fizetési aktivitások úttörőinek. Hozzájuk képest felénél is kisebb a mobil eszközök használóinak aránya a „csendes” generációban (1925-1945 közt születettek) vagy a második világháború vége és 1964 között születettek nemzedékében.

Így készült a kutatás

A Nielsen globális felmérését a mobil eszközök használatáról vásárláshoz, bankoláshoz és fizetéshez 2016. március 1. és 23. között végezte hatvanhárom országban, Európa mellett Ázsiában, Óceániában, Latin-Amerikában, Közel-Keleten, Afrikában és Észak-Amerikában, internethasználók körében. Minden országban reprezentatív volt a válaszadók kora és neme szempontjából a minta, amelyet súlyoztak az internet-hozzáférők arányával. A minta globális szinten eltérhet plusz-mínusz 0,6 százalékos hibahatárral. Fontos ugyanakkor, hogy a felmérés csak az internet-hozzáféréssel rendelkező válaszadók magatartásán alapul. A Nielsen a kutatást csak olyan országokban végezte el, ahol az internet elterjedtsége legalább 60 százalék vagy minimum 10 millió lakos rendelkezik nethozzáféréssel.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mobilfizetes.blog.hu/api/trackback/id/tr111806493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása