Trendek, technológiák, fogyasztói szokások - amit a mobilfizetés világáról tudni érdemes.

Online kártyás fizetések: a leggyengébb pont a kereskedő

2015/04/25. - írta: Mobilpénztárca

Az elmúlt hetekben több fontos magyarországi konferencián is szóba került a mobilfizetés, az új generációs fizetési megoldások kérdése. A helyzet több szempontból is érdekes: egyrészt hazánk jelentős tapasztalattal rendelkezik, mivel több százezren használnak valamilyen mobilfizetési megoldást, másrészt vannak olyan magyar fejlesztőcégek, amelyek egyre erőteljesebben jelennek meg a nemzetközi színtéren - ezért tágabb kitekintésben is látják a helyzetet.


Nem túl rózsás a pénzügyi informatikai cégek helyzete Magyarországon: nehezen jutnak forráshoz, külföldi versenytársaikkal szemben pedig kevés támogatást kapnak - vélekedtek a szakemberek a Portfolio.hu Pénzügyi IT 2015 konferencián.  

Kóka János, a Cellum Global Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy látja: nem könnyű a pénzügyi informatikai cégek helyzete, nehezen kapnak például banki hitelt, nehézkesen működik az állami támogatási rendszer, és hatalmas problémák vannak az oktatás, a szakképzés területén is.

Mint mondta, hazánkban jóval kevesebb informatikust termel az oktatási rendszer, mint amennyire szükség lenne. Ma Magyarországon 10 ezer meghirdetett betöltetlen informatikai állás van, Európában pedig 500-900 ezerre tehető ez a szám.

A cégvezető a SmartMobil konferencián tartott előadásában az új fizetési technológiák kapcsán hangsúlyosan beszélt a biztonságról. Emlékeztetett arra, hogy a mobilfizetéseknél ez különösen fontos kérdés. Bár nincs olyan kártyaadat, amit ne lehetne ellopni, a tömeges támadást meg lehet nehezíteni.
mobilnokez.jpgAmi az online bankkártyás fizetéseket illeti, a leggyengébb pont általában a kereskedő. A bankkártya-adatokat tőlük a legkönnyebb ellopni, főleg hogy komoly anyagi befektetést követel az adatok biztonságos tárolása. Sokan épp emiatt nem akarják, vagy külső cégre bízzák ezt a feladatot.

A legegyszerűbb megoldás a tokenizáció, mondta Kóka János. Ilyenkor nem a kártyaadatokat küldik el, hanem egy azokat helyettesítő számsort. A kártyaadatokat persze ilyenkor is tárolni kell, de nem a kereskedőnél, hanem a banknál. Ellopni még mindig lehet, de egy pénzintézettől mindig nehezebb, és az adott áruháznak nem kell az adatbázis biztosításával bajlódni.

A kártyaadatok tömeges ellopását teszi lehetetlenné a Cellum "eltört titok" nevű megoldása. Ennek során a kártyaadatok egy részét egy távoli szerveren, másik részét pedig az ügyfél készülékén tárolják. A megoldás előnye, hogy ha sikerül is bejutni az adatbázisba, a kártyaadatokat nem lehet ellopni, mert ehhez az ügyfél telefonját is fel kell törni.

A csalások jelentős részéért egyébként nem bűnözők, hanem maguk az ügyfelek felelősek. Előfordul ugyanis, hogy valaki utólag mégsem akar pénzt kiadni egy termékért vagy szolgáltatásért, amiért eredetileg mobilon fizetett. Ilyenkor állíthatja, hogy a bankkártyáját vagy annak adatait ellopták, és visszaéltek vele.

Feltéve, hogy az eredeti vásárlást nem a saját készülékéről végezte, mert úgy elég nehéz letagadni a fizetés tényét. Máskülönben lehetséges, hiszen az ellopott kártya vagy az adatok birtokában egy csaló ugyanúgy minden, a vásárláshoz szükséges információt meg tud adni, mint maga a tulajdonos.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mobilfizetes.blog.hu/api/trackback/id/tr687398598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása